64% van de bedrijven nog niet klaar voor nieuwe privacywet

Datum bericht:

De meeste organisaties denken zelf ook voordeel te hebben van de nieuwe wet. Nederlandse bedrijven beseffen dat nieuwe Europese privacywet (Algemene Verordening Gegevensbescherming) veel impact gaat hebben op de eigen bedrijfsvoering, maar slechts 36 procent op schema met de voorbereiding op deze nieuwe Europese privacywet [...]

‘64% van de bedrijven nog niet klaar voor nieuwe privacywet’

De meeste organisaties denken zelf ook voordeel te hebben van de nieuwe wet.

Nederlandse bedrijven beseffen dat nieuwe Europese privacywet (Algemene Verordening Gegevensbescherming) veel impact gaat hebben op de eigen bedrijfsvoering, maar slechts 36 procent op schema met de voorbereiding op deze nieuwe Europese privacywet. Dat ontdekte de DDMA, de brancheorganisatie voor data en marketing, die onderzoek deed onder 75 Nederlandse ondernemingen.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, ook wel bekend onder de Engelse afkorting GDPR) gaat 25 mei 2018 in. Uit het DDM-onderzoek blijkt dat het voor de meeste organisaties lastig is om op tijd klaar te zijn.

Iets minder dan de helft maakt plannen om te beginnen en de rest heeft nog helemaal geen voorbereidingen getroffen. De belangrijkste oorzaken die hiervoor worden genoemd: een gebrek aan capaciteit (33 procent), tijd (25 procent) en kennis (10 procent).

De bedrijven geven aan de nieuwe regels wel belangrijk te vinden. Bijna de helft vindt dat de voordelen voor de consumenten zwaarder wegen dan de kosten die de voorbereiding meebrengt voor het bedrijfsleven.

De meeste organisaties denken zelf ook voordeel te hebben van de nieuwe wet. Twee derde is het niet eens met de stelling dat de AVG alleen voor consumenten voordelig is. De helft ziet de wet ook niet als belemmering voor marketingactiviteiten, een derde is daar wel bang voor.

De ondervraagde organisaties zijn in veel gevallen al wel bezig met specifieke onderdelen van de wet. 41 procent geeft aan dit jaar nog een privacy impact assessment voor marketingcampagnes op te stellen.

Ook het implementeren van privacy by design staat op de agenda, maar bevindt zich bij meer dan de helft van de respondenten nog in de planningsfase. Hetzelfde geldt voor het updaten van het privacybeleid en het privacy statement van de organisatie.

De meeste zorgen bij de ondervraagden liggen bij gegevens uit oude systemen (legacy data), het vragen van toestemming voor het gebruik van data en het trainen van medewerkers.

 

Bron: Adformatie