Workshop 3: Google Analytics

Wimpe Thomas zal de workshop ‘Google Analytics’ geven. Wimpe is vanaf het jaar 2005 werkzaam bij uitgevers met ICT als expertisegebied. De rollen, meestal gecombineerd in één opdracht, die hij daarbij heeft vervuld variëren van consultant (zowel technisch als business) en developer/analist tot projectleider en interim lijnmanagement. Hij heeft de afgelopen 10 jaar grote veranderprojecten geleid. Daarnaast heeft hij veel ervaring bij zowel B2C als B2B uitgevers opgedaan. Enkele aansprekende projecten zijn het aanpassen van het publicatieplatform bij NU.nl en het vervangen van de sites van onder andere FD.nl en RTLNieuws.nl. Wimpe is een expert in webgebaseerde programmeertalen (HTML, JavaScript, PHP, etc.) en tools (zoals Google Analytics, Dart for Publishers, Adwords/Adsense, etc.)

Programma Google Analytics

Tijdens de workshop ‘Google Analytics’ zullen in principe onderstaande zaken aan de orde komen. Op basis van het kennisniveau en de input van de deelnemers kunnen onderdelen worden overgeslagen/beperkt en andere punten worden toegevoegd.

  • Hoe belangrijk is Google Analytics? Wat kun je er mee en wat niet?
  • De betekenis van belangrijke metrics zoals bezoekers, bezoeken, sitesnelheid, verkeersbronnen, best bezochte pagina’s, nieuwe en terugkerende bezoekers.
  • Het op een logische manier inrichten en beheren van een Google Analytics-account en de basisconfiguraties per site (property) en weergave.
  • Het instellen van filters en doelen.
  • Het aanmaken van aangepaste kanalen en segmenten.
  • Het automatisch versturen van rapporten
  • Het interpreteren van basisrapporten, zoals:
    • Waar komen mijn bezoekers vandaan en waar zijn ze naar op zoek? Hoe navigeren ze door mijn site (klikpaden en bezoekersstromen)?
    • Hoe doet mijn site het t.o.v. gelijksoortige sites?
    • Via welke zoektermen komen mensen op mijn site en hoe gebruik ik dat voor SEO?
    • Waar haken mijn bezoekers af en waarom?
  • Het zelf maken van rapporten en dashboards.
  • Het meten van resultaten op ingestelde doelen, zoals registraties, downloads van een PDF en verkopen.
  • OPTIONEEL. Het koppelen van Google Analytics aan Google Adsense. Welke pagina’s en verkeersbronnen leveren mij het meeste op en hoe optimaliseer ik deze?
  • OPTIONEEL. Het coderen van marketingcampagnes, zoals banner- en e-mailcampagnes, zodat deze worden gemeten in Google Analytics en kunnen worden geanalyseerd.
  • OPTIONEEL. Het koppelen van Google Analytics en Google Adwords. Geeft gedetailleerd inzicht in het effect van Adwords-campagnes op mijn site en zodoende optimalisatiemogelijkheden.

De workshop zal worden georganiseerd met maximaal 10 deelnemers. De kosten voor deelname bedragen € 125, – per persoon, inclusief locatie en documentatie. Daarnaast is er de mogelijkheid om dit op maat voor een uitgever te organiseren. Na aanmelding zal aan de uitgever mogelijke data worden voorgesteld.

Alle velden met een * zijn verplicht!