Publishers aan het woord

Publishers aan het woord

“Regio15 is een nieuwssite die zich uitsluitend richt op het gebied rond 'groot Den Haag', dus ook Zoetermeer, Delft, Wassenaar en het Westland. In dat gebied wonen rond de 1 miljoen mensen. In de jaren dat we bezig zijn, hebben we een stevige plek in het medialandschap in onze regio: steeds meer mensen volgen onze berichtgeving, en weten dat 'zodra ze een rookkolom aan de horizon zien' ze bij regio15 terecht kunnen voor informatie.

 Een grote site runnen brengt kosten met zich mee. Hosting, data abonnementen, servers, juridische kosten, we kennen het allemaal. Om die af te dekken hebben we in het verleden zaken gedaan met een aantal partijen die banners aanleveren en verkopen. Denk hierbij o.a. aan het standaard AdSense, maar ook partijen uit Nederland. Helaas vielen de opbrengsten (zeker als die werden afgezet tegen de bezoekersaantallen) tegen. En sommigen daarvan betaalden ook nog eens slecht.

 In het derde kwartaal heeft ToLocal contact met ons opgenomen; met de belofte om 'meer voor ons te gaan verdienen'. Daar heeft iedereen natuurlijk oren naar, dus we hebben besloten om dit te proberen. Dat kon ook makkelijk, want we draaien onze eigen banner management software. We konden dus makkelijk een aantal blokjes ToLocal toevoegen, zonder de verplichtingen naar de bestaande adverteerders te schaden.

 Uit die testblokjes bleek dat we inderdaad een hogere opbrengst per tijdslot haalden. We zijn daarom elk blokje waarvan het contract verliep, gaan vervangen door ToLocal. Inmiddels zijn we helemaal overgeschakeld. Daarmee hebben we een verdubbeling van de inkomsten t.o.v. de vorige banner partner bereikt (en een aantal keren beter dan AdSense).

 Performance is ook goed. We merken geen schokkende vertraging door het inladen van de banners van de servers in het ToLocal netwerk. Ook niet als onze site heel druk is omdat we 'groot nieuws' brengen.

 Alleen maar "goed nieuws"? Nee, de huidige rapportage is ver onder de maat. Vaak duurt het dagen voordat we achteraf kunnen zien hoeveel opbrengst we op een bepaalde dag 'gescoord' hebben. Soms ontbreken er opbrengsten van bepaalde banners. Dat is deels logisch, want de gegevens moeten handmatig in het rapportagesysteem worden ingeladen. Maar bijvoorbeeld rond Oud en Nieuw (traditioneel een drukke tijd in de nieuws-business) kan je dus niets zien, want rond die dagen zijn de ToLocal medewerkers vrij. Je ziet dus pas na een week wat de opbrengsten waren. Overigens is die vertraging normaliter (buiten de feestdagen) rond de 2 dagen.”

 

Reactie ToLocal:

“We zijn ons op dit moment aan het verdiepen in een betere rapportagetool voor de publishers. Zodra er meer informatie over de nieuwe rapportagetool is, zullen wij dit gelijk met de publishers delen.”