Uitgevers zien LinkedIn als kans

Datum bericht:

Steeds meer consumenten informeren zichzelf via social media. Een kans die door veel contentleveranciers toch nog met name als een bedreiging wordt gezien. Er is minder controle over de content. En social media stellen het belang van hun gebruikers en adverteerders altijd [...]

Uitgevers zien LinkedIn als kans

Steeds meer consumenten informeren zichzelf via social media. Een kans die door veel contentleveranciers toch nog met name als een bedreiging wordt gezien. Er is minder controle over de content. En social media stellen het belang van hun gebruikers en adverteerders altijd boven die van uitgevers, zo is de overtuiging.

Vooral Facebook wordt met argusogen bekeken: 61,7 procent van de uitgevers ziet vooral risico’s, terwijl 45,1 procent aan kansen denkt. Dit blijkt uit het onderzoek The State of the Media 2017 van The Media Briefing.

Bij andere mediakanalen is de verhouding stukken positiever, met een prominente rol voor LinkedIn. Hierin ziet maar liefst 21,5 procent een kans en slechts 12,5 procent een bedreiging.

Geen goede vooruitzichten voor print

Print is niet dood. Maar 2016 gaat wel de boeken in als het jaar waarin krantenuitgevers flinke verliezen moesten lijden. In Amerika werken nu officieel meer mensen voor een internetuitgever dan voor kranten.

Ook voor volgend jaar zijn de printvooruitzichten niet geweldig. Maar liefst 60 procent van de ondervraagde uitgevers denkt in 2017 hetzelfde of minder opbrengsten uit print te kunnen ontvangen. Bijna 30 procent zegt daarnaast zelfs niets aan print te doen. Slechts 10 procent verwacht juist hogere opbrengsten.

E-mail is juist bezig met comeback

Ook e-mail leek een aantal jaar geleden op zijn retour maar is inmiddels met een heuse comeback bezig. Jaar op jaar groeit de leestijd met gemiddeld zeventien procent. En millennials blijken, net als bij moderne nieuwsbrieven als theSkimm en The pool, de fanatiekste gebruikers.

Toch zeggen uitgevers er het komende jaar het minst in te investeren. Het meeste geld zal vloeien naar data (44,7 procent) en video (37,1 procent). Een opvallend bescheiden rol is er ook voor digital display advertising met 7,5 procent.

 

Bron: Emerce