Uitgevers steeds vaker in 'programmatic'

Datum bericht:

Uitgevers omarmen in toenemende mate het geprogrammeerd inkopen van advertenties, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van AdExchanger Research. Een op de vier uitgevers zegt dat nu al veertig procent van hun advertentie-omzet geautomatiseerd wordt []

Uitgevers steeds vaker in ‘programmatic’

Uitgevers omarmen in toenemende mate het geprogrammeerd inkopen van advertenties, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van AdExchanger Research. Een op de vier uitgevers zegt dat nu al veertig procent van hun advertentie-omzet geautomatiseerd wordt afgehandeld. Vorig jaar was dat maar 16,5 procent van de uitgevers.  

Programmatic wordt niet langer gezien als het uitventen van onverkochte inventaris, maar het levert uitgevers per definitie meer omzet op.

Ongeveer drie vierde van de transacties lopen via open advertentiemarkten, maar de verwachting is dat private marktplaatsen en programmatic guaranteed (ook wel ‘programmatic direct’ genoemd) in omvang gaan toenemen nu kwaliteit belangrijker wordt. Van de ondervraagde marketeers gaf zeker een kwart aan dat kwaliteit en transparantie hun grootste prioriteit heeft.

Op het mobiele vlak is er nog wel een achterstand. Ook hier is groei, maar het gaat minder snel. Video daarentegen gaat hard.

Bron: Emerce