Reclame-uitgaven internet overstijgen tv in 2017 voor het eerst

Datum bericht:

Adverteerders geven in 2017 voor het eerst meer reclamebudget uit aan internet dan aan televisie, aldus een nieuw rapport van mediaspecialist Zenit [...]

Reclame-uitgaven internet overstijgen tv in 2017 voor het eerst

Adverteerders geven in 2017 voor het eerst meer reclamebudget uit aan internet dan aan televisie, aldus een nieuw rapport van mediaspecialist Zenith.

Dit jaar gaat alle 36,9 procent van de reclamebudgetten naar internetreclame versus 34 procent in 2016. De totale online advertising-markt groeit met dertien procent tot 205 miljard dollar. Alle tv-budgetten bij elkaar opgeteld zijn samen 192 miljard dollar.

Bijna de helft van de online reclamegelden (45%) gaat naar zoekmachines, de betaalde links bij de zoekresultaten op desktop en mobiel.

Uit voorspellingen van Zenith blijkt dat de groei in de mondiale online budgetten afneemt (20% (2015), 17%, 13%, 12% en 10% (2019). In absolute getallen gaat het dan nog steeds op toenames van meer dan twintig miljard dollar per jaar.

Opvallend is dat Zenith die groei voor het eerst toewijst aan online reclame in stedelijke gebieden. Meer specifiek: tien steden dragen voor elf procent bij aan de groei van digitale budgetten tussen 2016 en 2019. Die steden zijn: New York, Londen, Los Angeles, Jakarta, Tokyo, Shanghai, Manila, Peking, Dallas en Houston. Eén Europese stad.

De reden hiervoor is dat inwoners van grote steden meer waard zijn voor adverteerders dan ander online publiek.

Vorig jaar gaven adverteerders 61 miljard dollar uit om inwoners en bezoekers van deze tien grote steden te bereiken. Dat wordt 69 miljard in 2019.

Het rekensommetje gaat verder. De top 50 steden zullen voor 27 procent bijdragen aan de totale groei en de top 250 voor vijftig procent. Lokaal georiënteerde online marketing is volgens de inzichten van Zenith een opkomend specialisme.

 

Bron: Emerce