NUV branchedata: omzet daalt fors in uitgeefsector, digitalisering zet door

Datum bericht:

In vijf jaar tijd is de omzet in de uitgeefsector met 19 procent gedaald, naar 2,7 miljard euro in 2015. Ook het aantal werkzame personen in de uitgeefsector loopt terug met 22 procent van ruim 17.000 naar 13.500 werknemers [...]

NUV branchedata: omzet daalt fors in uitgeefsector, digitalisering zet door

In vijf jaar tijd is de omzet in de uitgeefsector met 19 procent gedaald, naar 2,7 miljard euro in 2015. Ook het aantal werkzame personen in de uitgeefsector loopt terug met 22 procent van ruim 17.000 naar 13.500 werknemers. Dat blijkt uit de nieuwe branchedata van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV).

In een presentatie van 146 pagina’s (.pdf) laat de NUV sectorinformatie zien afkomstig van onder meer GfK, PWC, NOM, Media:tijd, KVB Boekwerk, IAB en ABF.

De uitgeefsector is ondanks de omzetdaling nog wel de grootste branche binnen de media- en entertainmentindustrie. Digitaal speelt een steeds grotere rol binnen de sector. Zowel de digitale omzet als het gebruik van digitale uitgaven stijgt fors. De cijfers laten bijna een verdubbeling zien van 7,4 procent naar 13,7 procent. De digitale activiteiten maken ook een steeds groter deel uit van de omzet, zo blijkt. Gemiddeld komt in 2016 17 procent van de omzet van digitale uitgeefproducten, met uitschieters bij media voor vak en wetenschap (59 procent) en educatieve uitgevers (23 procent).

nuvbranchedata2017-147.jpg

Bron: Villamedia