[Interview] Jan Lagrouw, E Power Radio & Online: Act local was nog nooit zo dichtbij

Datum bericht:

Regionale radio doet het goed. ORN en E Power Radio & Online zagen in de periode November-December 2016 hun marktaandeel flink oplopen. Wij spreken met Jan Lagrouw, General Manager E Power Radio & Online [...]

[Interview] Jan Lagrouw, E Power Radio & Online: Act local was nog nooit zo dichtbij

Regionale radio doet het goed. ORN en E Power Radio & Online zagen in de periode November-December 2016 hun marktaandeel flink oplopen. Wij spreken met Jan Lagrouw, General Manager E Power Radio & Online.

 

Dag Jan, kun jij E Power Radio & Online introduceren?

E Power is in 1999 onder de naam CRN gestart als aanspreekpunt voor landelijke adverteerders en hun mediabureaus voor de verkoop van reclamezendtijd op commerciële regionale omroepen.

 

Wat kun je zeggen over het radio- en onlinebereik van E Power Radio & Online?

Met ons landelijke netwerk van 15 radiozenders bereiken wij zo’n 2 miljoen luisteraars, voornamelijk in de leeftijdsgroep tussen de 25 en 55 jaar. Naast radiozenders vertegenwoordigen wij het online netwerk van ToLocal, dat bestaat uit meer dan 400 lokale nieuwswebsites, met een groot bereik van personen die serieus geïnteresseerd zijn in nieuws uit hun woonplaats of regio.

 

2016 was een goed jaar voor E Power Radio & Online. Vertel!

Zoals ieder jaar begonnen ook wij met het Top 2000-dipje maar daarna zijn onze luistercijfers mooi gestegen, met als uitschieter de Mannen 25 – 54 met ruim 20 procent. En groei in marktaandeel zorgt voor hogere bestedingen, dus ook daar waren we blij mee. Ander hoogtepunt was de samenwerking met ToLocal, hiermee bieden wij adverteerders echt de mogelijkheid om on the spot te acteren.

 

Wie zijn jullie adverteerders?

In 17 jaar hebben wij meer dan 1100 landelijke adverteerders van AH tot Zwitser Leven en alle mooie merken die er alfabetisch tussen zitten, op onze radiozenders mogen verwelkomen als klant. Automotive, telecom, retail, leisure en finance vormen de top 5.

 

Wat heeft E Power Radio & Online aan adverteerders te bieden wat andere spelers in radio niet kunnen bieden?

Wij bieden adverteerders de unieke mogelijkheid om via de radio per regio te segmenteren. Online kunnen we dat zelfs lokaal via onze nieuwswebsites. Dit noemen wij local-targetting. Wil je online bijvoorbeeld personen uit Baarn bereiken, dan regelen wij dat. Dit kan ook met geo-targetting hoor, maar dan bereik je ook veel personen die weliswaar in Baarn zijn maar er niet wonen, dus waste. Zo kunnen auto-importeurs via ons netwerk hun merk en type landelijk promoten en per regio of woonplaats de dealers heel gericht onder de aandacht brengen. Ideaal voor landelijke merken die groot denken, maar ook regionale of lokale ondersteuning nodig hebben. Act local was nog nooit zo dichtbij.  

 

Wat gaat digitale radio ons brengen?

DAB groeit gestaag. Je ziet vooral een toename van het gebruik vanaf 45 jaar en dan met name onder autokopers. Logisch, want daar zit bij veel modellen, ook de kleinere, standaard een radio met DAB in. Het is een perfecte distributiemogelijkheid maar zolang we keuze hebben uit FM, kabel, online én DAB, zal het marginaal blijven en zal het niet veel toevoegen.

 

Hoe ver zijn we op weg naar addressable radio?

Heel ver. Als je data hebt van je luisteraars is het niet ingewikkeld om ze commercials te serveren op basis van hun surfgedrag. De techniek is er klaar voor. Wij gaan nog een stapje verder. Woon jij in Utrecht, bezoek je autowebsites en luister je online naar Radio Decibel editie Utrecht, dan serveren wij je een commercial van een automerk en de dichtstbijzijnde dealer. Machtig interessant, maar met de kanttekening dat dit alleen kan als men via internet luistert naar de zender. Kleinschalig en fijnmazig dus, want voor wie luistert via FM, kabel en DAB gaat deze techniek niet op.

 

Welke rol gaat automated trading spelen binnen radio en online radio advertising?

Er zijn veel radiozenders. Luisteraars switchen via allerlei devices van RadioNL naar 100%NL, van 538 naar Decibel en daarna nog even naar Q-music. De BtoB-ers luisteren overdag BNR en ’s avonds naar Arrow. En dan hebben alle radiozenders ook nog eens online subkanalen. Actieve business dus, met iedere week 12 miljoen luisteraars!

Ook op radio willen adverteerders steeds meer focussen om hun doelgroep te bereiken en daar gaat automated trading een belangrijke rol in spelen, hoewel logisch denkwerk van radio-inkoopexperts heel belangrijk blijft, want radio is en blijft ook een gevoelsmedium.

 

Hoe kijk jij naar de huidige dynamiek bij ORN en wat betekent die dynamiek voor E Power?

Ik heb begrepen dat ORN in een soort transitieperiode zit. De regionale omroepen van ORN en E Power trekken wekelijks de meeste luisteraars van alle Nederlandse radiozenders. ORN bereikt een oudere groep en E Power een jongere groep luisteraars. We zijn complementair en zouden dus goed samen kunnen opereren in de markt. Maar een samenvoeging van de publieke regionale omroepen van ORN met de STER, zoals Frank Volmer het onlangs verwoorde bij BNR, zie ik als meest logische stap.

 

Hoe zie jij de radioadvertentiemarkt in 2017 ontwikkelen?

Ik kijk in mijn glazen bol en zie… je begrijpt voorspellen is onmogelijk. Wat ik wel in die bol zie is een medium dat al meer dan een halve eeuw iedere dag weer miljoenen personen weet te entertainen en dat ook dit jaar blijft doen; ik zie de Radiodays Europe die dit jaar in Amsterdam worden gehouden, waar wij als RAB – potentiële – adverteerders informeren over kansen en mogelijkheden van radio; ik zie een JIC dat zeer gedegen bezig is om het nieuwe NLO voor 2018 in te richten. En het meest belangrijke: ik hoor veel adverteerders lovend over hun inzet van radio spreken en dat ze het daarom dit jaar opnieuw continueren. Lang verhaal in het kort: positieve ontwikkelingen, radio leeft!

 

www.epowersales.nl

 

 

Bron: Nederland MediaNieuws