HET VERDIENMODEL VAN LOKAAL NIEUWS

HET VERDIENMODEL VAN LOKAAL NIEUWS

Wij zijn ervan overtuigd van de hypothese dat lokale nieuwssites enorm veel potentie hebben in Nederland. Maar het helpt als iemand met verstand van zaken deze visie concreet maakt. Zo iemand die uitlegt wat het beste businessmodel is voor zo’n lokale website (en een krant).

Frank-Paul ter Berg is mede-oprichter van ToLocal dat samenwerkt met 100 online uitgevers van 400 lokale websites en 80 lokale krantenuitgevers met 240 lokale kranten. Het bedrijf koppelt landelijke adverteerders aan lokale media en adviseert media bovendien over het werven van lokale adverteerders, het gaat dus allemaal om sterke verdienmodellen. Op die basis spreekt hij veel met lokale uitgevers en heeft hij zo’n ‘model’ ontwikkeld over wat wel en niet werkt.

Er moet iets fout gaan met het lokale nieuws

Hij reageert op ons verhaal waarin we antwoord zochten op de vraag waarom lokale nieuwssites nog steeds zo weinig succes hebben terwijl de potentie er wel lijkt te zijn. Wij vonden het een beetje tegenvallen dat er zoveel geklaagd wordt op allerlei journalistieke sites over het verdwijnen van lokale media terwijl het juist goed zou moeten gaan. Bovendien valt het op dat grote uitgevers als TMG en De Persgroep al verschillende pogingen hebben gedaan om lokaal iets op te bouwen, maar het lukt bijna nooit. Er moet iets fout gaan want inwoners lezen graag lokaal nieuws (online en offline) en adverteerders willen niets liever dan contact met diezelfde mensen. Dan zou er in principe niets mis moeten zijn met de markt, maar wel met de uitvoering.

Lokale binding moet top zijn

Ter Berg: ,,Ik ken talloze voorbeelden van succesvolle lokale initiatieven. Kliknieuws in onder anderen Udenbijvoorbeeld en de kranten van EM de Jong in Baarle-Nassau doen het heel erg goed. Het geheim? Dat de lokale binding altijd top moet zijn. Bij de succescases werken altijd mensen die de lokale gemeenschap van adverteerders en inwoners op hun duimpje kennen en dán wordt het een succes. Het ging mis bij De Persgroep dat steeds meer lokale kranten ging bundelen waardoor de lokaliteit eruit verdween. Mensen maken zich druk om een rotonde op een bepaalde plek en alleen als je daarover schrijft dan heb je kans van slagen. Je moet geen acht kranten in je eentje maken, dat is gewoon kansloos.’’
Ter Berg gelooft wel in de overname door BDUmedia van 47 kranten van TMG, puur omdat het met lokale gevoel wel goed zit bij de uitgever van de lokale krant van Barneveld. ,,Met print is wel degelijk geld te verdienen, maar je moet altijd een lokale nieuwsman als basis nemen voor het concept. Die kan vervolgens zorgen voor de content die het beste past bij het medium. Groot Sneek is online begonnen, maar maakt een keer per maand een huis-aan-huis-krant. Amstelveenz heeft een keer per maand een tijdschrift. Overigens is online niet altijd de basis, dat ligt aan de lokale situatie. Wat in ieder geval niet werkt is het nieuws bij je houden voor de lokale krant en dan online niets doen.’’

Beginnen met een goede contentmanager

We maken het verhaal even een slag concreter. Stel dat Ter Berg morgen een online medium zou moeten beginnen in gemeente X. Hoe zou hij dan beginnen? ,,Dan zou ik online starten en als eerste een lokale contentmanager neerzetten. De basisformule is altijd dat je schrijft over wat mensen graag willen lezen, maar je hoeft niet alles zelf te doen, je moet alle schrijvers bundelen…zet een club van ongeveer tien mensen bij elkaar die gaan produceren.’’ Daarna ga je nadenken wat er online komt en wat in de krant. ,,Ik zou met een maandkrant beginnen die echt een andere functie heeft dan het nieuws online. Het gaat om lokaal nieuws, 112, agenda, familieberichten, sportclubs en een goede lokale Marktplaats. De traditionele printbedrijven zijn niet altijd goed in een website onderhouden.’’

Lokale media die serieus geld verdienen voldoende

Dan denk je na over de inhoud, maar hoe zit het dan met het verdienmodel? ,,Er zijn talloze voorbeelden van lokale media die serieus geld verdienen. Je hebt Alphens.nl, Alblasserdams Nieuws.nl. We hebben bijvoorbeeld recentelijk ‘Hou van Arnhem’ aangesloten, een ontzettend aardige vent die ook samenwerkt met RTV Arnhem. Hij zegt: we schrijven wat lokale mensen willen weten. Ik was bij hem en dan wijst hij op een muurtje aan de overkant. Kijk, iedereen wil hier weten wat er met dat muurtje is en dat zoeken wij dan uit.’’
Maar even concreet: hoe kan je de lokale bakker koppelen aan de site en krant? ,,Je kan op basis van je impressies lokale banners of advertorials verkopen, maar ook een combinatie maken. Tilburg.com verkoopt bijvoorbeeld abonnementen en dan mogen bedrijven alles inleveren wat ze willen. Het woord ‘binding’ is niet iets abstracts, maar je moet die binding echt opbouwen. En daar moet je wel tijd voor hebben.’’

Lokale salestrainingen

ToLocal organiseert voor de aangesloten sites landelijke adverteerders, bijvoorbeeld landelijke ketens met lokale winkels. ,,Maar ik vind dat ideaal gezien 80 procent echt lokaal is en 20 procent landelijk. Daarom geven we ook lokale salestrainingen want we willen dat die lokale advertentieverkopers ook online gaan werken. ,,Een banner verkopen is niets anders dan een folder, een rectangle is niet veel anders dan een 1/8 pagina in de krant.’’
Maar even praktisch: de lokale bakker heeft drie vestigingen in het dorp en die wil graag contact met de achterban van een site. Hoe organiseer je dat? ,,Cruciaal voor lokale ondernemers is dat er mensen naar de winkel komen, moeilijker is het niet. In het gebied van Landerd en Grave wonen 15.000 huishoudens en daar hebben ze met https://www.arenalokaal.nl/ 95 procent dekking. De site heeft bijna 10.000 unieke bezoekers per week, 60 tot 70 procent van de inwoners zit dus op die site. Ideaal toch voor de bakker om op een rustige donderdagmiddag te vertellen dat mensen twee broden voor de prijs van één krijgen. Als je een goede binding hebt met je ondernemers dan kan je dat regelen.’’ En stel dat je volgens Ter Berg 2000 of 3000 euro per maand online verdient dan kun je best nog een nieuwsmaker aannemen. ,,Het belangrijkste is dat je je verdienmodel op orde krijgt. Je zou eigenlijk naar 50/50 moeten, maar de landelijke tarieven liggen nu eenmaal lager dan lokaal. Je moet gewoon zorgen voor je views; uniek bereik per maand, aantal pagina’s bezocht.’’

Lokale nieuwsmedia zijn niet dood

Hij ziet dat lokale sites van kranten en puur lokale sites goed gaan. ,,Die eerste groep gaat steeds beter en het pure online model heeft nog wel eens een commerciële inslag zoals Alphens.nl en Waldnet.nl.’’ Oftewel de verhalen over de lokale nieuwsmedia die dood zijn, vindt hij onzin. ,,Het is gewoon niet waar, het is gewoon ingewikkeld. Als je een artikel schrijft dat het dood is omdat je subsidie wil hebben dan snap ik het, maar je moet gewoon beter kijken. Een mooi voorbeeld is Westlanders.nu waar de mensen zo enorm gedreven zijn dat ze goed contact hebben met de bedrijven en de overheden. De wedstrijd is altijd: wie heeft de beste lokale binding, en wie is in staat dat te exploiteren.’’

 

Bron: Frank.news