Facebook beloont goede content beter; en zo maak je daar gebruik van

Datum bericht:

Facebook heeft zn algoritmes aangepast, zodat het nu ng lastiger is je doelgroep te bereiken. Maar wie met Facebook meedenkt, ontdekt vele (nieuwe) mogelijkheden[...]

Facebook beloont goede content beter; en zo maak je daar gebruik van

Facebook heeft z’n algoritmes aangepast, zodat het nu nóg lastiger is je doelgroep te bereiken. Maar wie met Facebook meedenkt, ontdekt vele (nieuwe) mogelijkheden.

“We zijn er om mensen te verbinden, niet om te bepalen welke onderwerpen ze moeten zien”, zei een woordvoerder van Facebook in juni dit jaar, als reactie op het aanpassen van de algoritmes. Mensen zijn nu eenmaal meer geïnteresseerd in posts van mensen die dichtbij hen staan dan in reclames, zo redeneert Facebook. Mensen van wie ze vaak berichten lezen, bekijken, liken of delen komen dus hoger in hun tijdlijn. Berichten die erg op reclames lijken, die erop gericht zijn iets te verkopen, of die mensen verleiden mee te doen aan acties en promoties, worden juist geweerd.

Investeer (nog) meer in goede content


Dat betekent dat Facebook nu nog kritischer naar berichten van bedrijven kijkt. Het weert clickbait-posts (berichten die in de aankondiging van alles beloven, maar als je ze aanklikt een reclame bevatten), registreert hoe lang iemand jouw berichten leest en op welke momenten die het meest geliked worden, en laat linkshares zwaarder wegen. 
Dat betekent dus dat de kwaliteit van je content veel belangrijker wordt. En dat biedt kansen voor B2B-marketing.

Ken je doelgroep!

Ook zakelijke beslissers zitten op Facebook en ook zij zijn geïnteresseerd in originele, waardevolle en relevante content op zakelijk vlak. Als je hen weet te boeien met interessante content, ben je al een eind op de goede weg. 
En voor de duidelijkheid; interessante content is géén gelikt juichverhaal over de afzender. Mensen houden van echtheid en transparantie. Daarmee win je vertrouwen en bevorder je interactie. Juist posts die niet over jou en jouw business gaan, maar waarin je bijvoorbeeld cijfers over de branche deelt, interessante onderzoeken aanhaalt of een grappig filmpje post, kunnen zorgen voor een positieve associatie met jouw merk. '
Ken je doelgroep!' is hier daarom absoluut het eerste gebod.

  • Wat interesseert hen?
  • Waaraan hebben zij behoefte?
  • Waarmee zijn ze geholpen?
  • Wat maakt hen aan het lachen?

Dat zijn de vragen waarop je je content moet bouwen.

Kijkje in de keuken

Facebook is zeer geschikt om korte video’s of foto’s te delen met quotes van casestudies die laten zien wat jouw product teweeg kan brengen of hoe kwalitatief hoogstaand het is. Slaan ze aan, dan worden ze graag gedeeld, en zo vergroot je je bereik op het kanaal. 
Een mooi voorbeeld is Maersk Line, de Deense containervervoerder die prachtige foto’s, filmpjes, statistieken en ervaringsverhalen deelt en daarmee een kijkje in de keuken biedt. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan een miljoen fans, die ook regelmatig op de posts reageren.


Ook Qlik doet het goed. Dit bedrijf in business intelligence en datavisualisaties heeft een Facebookpagina waarop het door middel van statistieken en grappige filmpjes laat zien hoe goeie analyses elke business veel kunnen opleveren. Via ditzelfde kanaal brengt Qlik ook haar businessevenementen handig onder de aandacht.

Goed monitoren


Bedrijven zijn er (te) vaak huiverig voor om een platform bieden waar klanten hun ervaringen kunnen delen. Het maakt je kwetsbaar, denken ze, want ook de negatieve verhalen en fouten van het bedrijf komen zo in beeld, zonder dat je er grip op lijkt te hebben. Wat ze zich niet realiseren is, dat je die grip dankzij Facebook juist wel hebt. Als je tenminste inzet op goed monitoren.


Zonnebril


Het doel van Facebook is om verbondenheid te vergroten door middel van reacties op posts en juist dat biedt grote kansen voor bedrijven. Door te reageren op klachten, kun je laten zien hoe goed je service is en dat je bereid en in staat bent om fouten op te lossen. 
Illustratief is het bericht van een vrouw die in een KLM-vliegtuig een zonnebril had gekocht. Toen ze die uitpakte, bleek het de verkeerde te zijn. Ze postte een bericht op de Facebook-pagina van KLM en het bedrijf reageerde binnen een uur met een oplossing. Heel wat van de 11 miljoen volgers van KLM zullen die positieve actie hebben zien langskomen.

Hubspot


Hoewel dit een B2C-voorbeeld is, laat het wel zien hoe cruciaal het is om een vinger aan de pols te houden van je Facebookpagina. Als je snel reageert, en een oplossing biedt, zien al je volgers dat en hopelijk delen en liken ze het massaal. 
Een mooi voorbeeld van B2B-marketing via Facebook is Hubspot, een marketing- en salesplatform dat met veel praktische informatie en aansprekende filmpjes al meer dan een miljoen fans aan zich heeft weten te binden.

 

Met medewerking van socialmedia-adviseur Corinne Keijzer, Karin van Geelen, CEO Yellow Communications en Bertwin Menninga, Business Unit Manager Marketing & CX Management bij Digital Power

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Contentmarketing’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door MT MediaGroep. Deze uitgever van MT en Sprout heeft zich ontwikkeld tot expert op het gebied van contentmarketing.

 

Bron: Managment Team