De toekomst van de journalistiek: een waslijst aan veranderingen

Datum bericht:

Hoe ziet de toekomst van de journalistiek eruit? Dat was een van de centrale vragen tijdens de conferentie Heden, verleden en toekomst van innovatie in de journalistiek, gehouden ter ere van het 15-jarig bestaan van de master Journalistiek en Media [..]

De toekomst van de journalistiek: een waslijst aan veranderingen

Hoe ziet de toekomst van de journalistiek eruit? Dat was een van de centrale vragen tijdens de conferentie Heden, verleden en toekomst van innovatie in de journalistiek, gehouden ter ere van het 15-jarig bestaan van de master Journalistiek en Media aan de UvA. Wij blikken in twee delen terug. Vandaag deel 1: de uitdagende maar hoopvolle toekomst van verslaggeving volgens Charlie Beckett, hoofd van de media- en communicatiefaculteit aan de London School of Economics.

Als ‘traditioneel’ opgeleide journalist heeft Beckett, die werkte voor onder meer de BBC en The Guardian, de journalistiek in rap tempo zien veranderen. In zijn boek Supermedia. Saving Journalism So It Can Save the World (2008) toonde Beckett zich naar eigen zeggen iets te optimistisch over de vermeende verheffende werking van nieuwe media in de journalistiek. Zo schrok hij van de ‘Angry Twitter Mob’ en bleek de door social media op gang gekomen Arabische Lente bij nader inzien toch meer een winter.

Maatwerk

Hoewel de digitalisering en democratisering van de journalistiek dus niet enkel pais en vree bleek, blijft Beckett positief kijken naar de talloze mogelijkheden van digitale nieuwsvoorziening, social media en nieuwe technologie. “Ik ben erg onder de indruk geraakt van BuzzFeed, dat zich met een luchtige, speelse, maar scherpe manier van verslaggeven nadrukkelijk heeft gemeld tussen de gevestigde media. Dat stemt mij hoopvol”, aldus Beckett, die in de stijl van het veelgeprezen medium een lijstje van ‘9 things you need to know about the future of news’presenteerde.

De rode draad in de negen observaties: journalistiek is door de gigantische snelheid waarmee nieuws beschikbaar komt een stuk vluchtiger, diverser en toegankelijker geworden. Nieuwsmakers kunnen deze ontwikkelingen de baas door veelzijdiger te worden en buiten de gebaande paden te treden, zonder daarbij in oppervlakkigheid te vervallen: “Aan de ene kant met methodes zoals die van Vines en Snapchat om nieuws te brengen, tegelijkertijd groeit daardoor juist de noodzaak voor diepgaande longreads. In een wereld van nieuwsovervloed is juist expertise en duiding nodig, zonder de ogen te sluiten voor de waarde van innovatie.”

Een belangrijke manier om je als goede journalist te onderscheiden is om, naast het benoemen van alle problemen, ook oplossingen te bieden

De overvloed van nieuws leidt er volgens Beckett ook toe dat kwaliteitsmedia zich moeten mengen in de meest mainstream kanalen. “Voor het grootste deel van de mensen is hun Facebookwall dé plek waar ze nieuws tot zich nemen. Daar verschijnt een hoop rubbish, maar gevestigde nieuwsmakers kunnen ervan profiteren door zich daartussen te wringen.” Maatwerk is geboden, zoals The New York Times doet met bijvoorbeeld Spaanstalige content voor Latino lezers.

Ruimte voor emotie en constructieve journalistiek

Tegen het eind van zijn toespraak doet Beckett een poging tot het schetsen van een journalist van de toekomst. In zijn ogen gaat de taak van een journalist verder dan alleen het objectief verslaan van de feiten, en dient een verslaggever ook positie te kiezen in het publieke debat en lezers te prikkelen met nieuwe invalshoeken. Op een opmerking uit de zaal dat steeds minder mensen ‘altijd maar met alle narigheid uit de wereld geconfronteerd willen worden’, reageerde Beckett met een pleidooi voor constructieve journalistiek. “Een belangrijke manier om je als goede journalist te onderscheiden is om, naast het benoemen van alle problemen, ook oplossingen te bieden en aan te geven wat er wel goed gaat. Dat klinkt wellicht idealistisch, maar wie kan daar tegen zijn?”

 

Bron: Stimuleringsfonds voor de Journalistiek