Budgetten mobiele reclame domineren vanaf 2017

Datum bericht:

Vanaf 2017 gaat er meer reclamebudget op aan mobiele reclame dan commerciŽle uitingen op desktopinternet. Mobiel groeit nog sneller dan de [...]

Budgetten mobiele reclame domineren vanaf 2017

Vanaf 2017 gaat er meer reclamebudget op aan mobiele reclame dan commerciële uitingen op desktopinternet. Mobiel groeit nog sneller dan de media-analytici van ZenithOptimedia eerder berekenden. In dat jaar is internet ook groter dan televisie wat mediabestedingen betreft.

De nieuw gepubliceerde verwachtingen van het internationaal werkende mediabureau bevestigen dat de mediawereld nóg sneller verandert dan algemeen wordt aangenomen. De jaar 2017 is er een van fundamentele omslagen: internet groter dan televisie en daarbinnen meer geld naar mobiel dan naar desktopinternet.

“Wereldwijd geven adverteerders in 2017 99,3 miljar dollar uit aan mobiele internetreclame en 97,4 miljard aan desktopinternetreclame.“

Onderstaande grafiek is op zich niet verrassend, maar de toelichting van ZenithOptimedia des te meer (PDF). De groei in displayreclame hier komt helemaal niet op het konto van ‘traditionele display’. Daar is juist sprake van daling (-2%). De groei komt wel uit de gemiddelde jaarlijkse groeicijfers die video (+20%) en socialmedia (+24%) laten zien. Dat zijn namelijk twee reclamevormen die niet irriteren op mobiel internet. Dat doen banners wel.

“Televisie is momenteel het dominante vehikel voor reclame. Het trekt 37 procent van de budgetten in 2015. We verwachten dat internet niet eerder dan 2017 groter zal worden dan televisie”, klinkt de mondiale verwachting. Wat Europa betreft heeft deze omslag afgelopen jaar al plaatsgevonden, voornamelijk vanwege de zwaarte en voortrekkersrol van Engeland in de EU-mix.

 

Bron: Emerce