Adoptiq zet print weer op de kaart

Datum bericht:

Managing partner Frank-Paul ter Berg van ToLocal gelooft in Adoptiq zoals hij gelooft in lokale huis-aan-huismedia in print en online: ‘Met Adoptiq geven we print weer een prominente plaats in de mediamix.’ [...]

Adoptiq zet print weer op de kaart

frank-paul-tolocal-103.jpg

Managing partner Frank-Paul ter Berg van ToLocal gelooft in Adoptiq zoals hij gelooft in lokale huis-aan-huismedia in print en online: ‘Met Adoptiq geven we print weer een prominente plaats in de mediamix.

Zijn liefde voor lokale media ontsproot toen Frank-Paul ter Berg verantwoordelijk was voor business development bij Telegraaf Media Groep, in 2008. ‘Daar ontdekte ik dat lokale media echt werken en toegevoegde waarde hebben voor klanten’. Een jaar later richtte hij Lokale Media Partners (LMP) op, een printloket voor lokale huis-aan-huisuitgevers, dat meer dan 90% procent dekking had in Nederland. In 2011 verliet hij LMP om in 2014 ToLocal op te richten. ‘Ik was ervan overtuigd dat lokale onafhankelijke websites niet profiteren van de grote en groeiende nationale online markt, omdat ze voor een deel nog niet aangesloten zijn op allerlei systemen.’ In twee jaar tijd groeide ToLocal uit tot het grootste onafhankelijke online sales-netwerk voor online lokale media.

Vorig jaar kwam de managing partner van ToLocal in contact met Adoptiq. Hij was direct enthousiast over de plannen van Adoptiq. ‘Op basis van de technologie die zij toen van plan waren te ontwikkelen, heb ik ze verteld hoe de lokale markt volgens mij in elkaar zit en dat het cruciaal is om te kunnen plannen op postcode en vestiging, en dat je daarnaast het ordertraject zou moeten digitaliseren. Adoptiq heeft dat gedaan. En ik denk dat ze een systeem hebben ontwikkeld dat in staat is om print weer naar een hoger niveau te brengen en lokale media toegankelijk maken. De omzetten in print zijn de afgelopen jaren enorm gedaald, terwijl huis-aan-huis nog steeds een heel effectief medium is waar lokale adverteerders nog steeds veel gebruik van maken.’

Waarom was je direct enthousiast en betrokken?
‘Ik geloof in het concept en nu wij met ToLocal daadwerkelijk body hebben, met 70 aangesloten uitgevers, 200 titels en een oplage van 5,7 miljoen per week, gaan we Adoptiq nu ook actief promoten.’

Welke inventory wordt via Adoptiq aangeboden?
‘We doen mee met alle titels. Ik vind het heel spannend dat Adoptiq automated trading voor print mogelijk maakt, het gaat ze ook zeker lukken. Het is alleen erg jammer dat zoveel mensen de kat uit de boom kijken en afwachten. Daar loopt Adoptiq tegenaan. Ik heb gezegd: wij gaan niet afwachten, dit is nieuwe technologie, we moeten hieraan meedoen om het mediumtype print weer op de kaart te zetten.’

Wat zijn jullie ervaringen met het platform?
‘De ervaringen met Adoptiq zijn hartstikke positief. Het is een inspirerende club mensen om mee samen te werken. Ik vind ze inspirerend omdat ze ondanks tegenwerkingen uit de markt, gewoon door blijven gaan. En ik vind ze realistisch omdat ze zich ook realiseren dat niet iedereen morgen besluit om mee te doen.
Online automated trading is ook met niets begonnen. Adoptiq gaat zorgen voor toegankelijkheid en dat print weer een prominente plaats krijgt in de mediamix. Het enige dat ervoor nodig is, is dat zowel mediabureaus als klanten en uitgevers zeggen: we gaan het gewoon doen!’

 

Bron: Adoptiq